SUPERUNIELEDEN VERDUURZAMEN ZUIVEL- EN KAASSCHAP VERDER MET PLANETPROOF-ZUIVEL VAN MELKAN

Beesd, 26 april 2019

Alle Superunieleden verduurzamen hun zuivelschap verder met PlanetProof-producten. Sinds begin april verkopen de supermarktketens de eerste vernieuwde Melkan-producten die het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ hebben. Dit gaat om melk, karnemelk, vanilleyoghurt en vanillevla. De komende maanden breidt het PlanetProof Melkan-assortiment verder uit. Zo zijn de Superunieleden deze zomer de eersten die PlanetProof Goudse kaas in het schap opnemen. Ook stromen dan onder andere Melkan vruchtenyoghurt, vla en yoghurtdrinks met het duurzaamheidskeurmerk in.

Superunie heeft de introductie van zuivel met het PlanetProof-keurmerk aangegrepen om direct de verpakkingen te vernieuwen. Het nieuwe design laat zien waar Melkan voor staat: lekkere zuivel die met liefde en plezier is gemaakt. Ook is in één oogopslag zichtbaar dat de zuivel PlanetProof is.

On the way to PlanetProof

On the way to PlanetProof is een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk van Stichting Milieukeur voor onder andere zuivel. Om het keurmerk te mogen voeren moeten de melkveehouders aan hoge eisen voldoen. Ze worden daarvoor beloond met een meerprijs voor de geleverde melk. De PlanetProof-melkveehouders zetten zich extra in voor de natuur, het klimaat en het dierenwelzijn. Voor de natuur betekent dit bijvoorbeeld minder bestrijdingsmiddelen en meer ruimte voor bloemen en insecten en voor het klimaat het gebruik van duurzame energie en minder CO2-uitstoot. Ook zorgt de melkveehouder extra goed voor de koeien en de kalveren. Zo hebben de koeien bijvoorbeeld massageborstels, eigen ligbedden en gaan ze de weide in. Een goede gezondheid van de koeien en kalveren is een belangrijke eis van PlanetProof. Elk kwartaal wordt dit gecontroleerd voor een verbeterd welzijn.

Over Superunie

Superunie is de inkooporganisatie die in Nederland 13 onafhankelijke supermarktorganisaties vertegenwoordigt. De leden van Superunie beleveren meer dan 1.700 supermarkten, die lokaal, regionaal en/of landelijk verspreid zijn. Tezamen voorzien ze ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking van de dagelijkse boodschappen. Zo draagt de collectieve inkoop via Superunie bij aan de pluriformiteit in de Nederlandse foodretail. Superunie is inmiddels al meer dan 60 jaar succesvol.